خیریه دکتر مصطفی نراقی

هنرستان پسرانه دکتر مصطفی نراقی

Establishment of Boys High School By Dr Naraghi's Charity

تاسیس هنرستان پسرانه به کوشش خیریه دکتر نراقی

در راستاى نیل به هدف رفع تبعیض آموزشى، این بنیاد موفق به ساخت چهار مدرسه در مناطق محروم دو استان خراسان رضوى و البرز شده است. با این رویکرد، آگاه‌سازى درخصوص اهمیت آموزش و ایجاد محیط مناسب براى تحصیل دانش‌آموزان، این بنیاد اقدام به ساخت مجموعه‌اى متشکل از سه مقطع ابتدایى، متوسطه و هنرستان واقع در مشهد و یک هنرستان فنى و حرفه‌اى پسرانه واقع در کرج کرده است.

در سال 1381 تاسیس هنرستان پسرانه دکتر مصطفی نراقى با ظرفیت 400 دانش‌آموز در چهار رشته الکترونیک، مکانیک، الکتروتکنیک، شبکه و نرم‌افزار با مساحت 4800 مترمربع و 1200 متر زیربنا ساخت و افتتاح شد. کلیه هزینه‌هاى تجهیز این هنرستان تا به امروز در تعهد ایشان بوده است. این مهم به عنوان اولین اقدام در حوزه آموزش فرزندان پسر ثبت و انجام شد.

Establishment of Boys High School By Dr Naraqi family and ms nahaleh naraghi

کارگاه کامپیوتر هنرستان دکتر نراقی

رایانه و فناورى اطلاعات نقش پر رنگ و چشم گیرى در زندگى امروز دارد، از خانه و آشپزخانه گرفته تا نرم‌افزارها و سیستم‌هاى ادارى و حتى صنعت. مى‌توان گفت زندگى افراد امروزى بدون رایانه و فناورى اطلاعات ناممکن است.

هنرستان زنده‌یاد دکتر مصطفی نراقى با ارایه رشته شبکه و نرم‌افزار سعى در آموزش دانش‌آموزان علاقه مند دارد. فضاى در نظر گرفته شده براى این رشته کارگاهى شامل 20 رایانه و دو کلاس آموزش تئورى است.

Computer Workshop on dr naraghi's high school

کارگاه الکترونیک هنرستان دکتر نراقی

رشته الکترونیک از رشته‌هاى صنعتى مادر محسوب مى‌شود. به عبارت ساده تمام تجهیزات الکترونیکى که در اطراف ما وجود دارد توسط متخصصان الکترونیک طراحى و ساخته شده و مى‌توان رشته الکترونیک را به علم طراحى مدارهاى مختلف تلقى کرد. این رشته داراى کارگاهى به مساحت 200 مترمربع، ظرفیت 105 دانش‌آموز، 12 دستگاه اوسیلوسکوپ و مدارهاى آموزشى الکتریکى است.

Electronics Workshop in dr naraghi high school

کسب مقام دوم رباتیک منطقه چهار استان البرز

مسابقات رباتیک هر سال در دو مرحله استانى و سپس کشورى برگزار مى‌شود. هنرستان زنده‌یاد دکتر مصطفی نراقى مفتخر است که با ابتکار جدید ربات شعله‌یاب که از طریق تلفن همراه کنترل مى‌شود، موفق به کسب رتبه اول استانى شده و در حال آماده‌سازى براى حضورى موفق جهت شرکت در مرحله کشورى هستند.

موسسه‌ى خیریه دکتر مصطفی نراقى، با ساخت این هنرستان توانسته بسترساز خیرین جانبى نیز باشد. ساخت فضاى آموزشى موسوم به پاپلى خلعتبرى در فضاى محیطى هنرستان زنده‌یاد دکتر مصطفی نراقى به مساحت 500 مترمربع و با ظرفیت پذیرش 230 نفر دانش‌آموز پسر در رشته‌هاى مکانیک و الکتروتکنیک توسط خیر نیکوکار، سرکار خانم خلعتبرى از آن جمله است.

کارگاه الکتروتکنیک هنرستان دکتر نراقی

رشته الکتروتکنیک و الکترونیک هر دو از گرایش‌هاى پرطرفدار رشته برق محسوب مى‌شوند، اما مباحث تخصصى متفاوتى در هرکدام از آن‌ها تدریس مى‌شود. تمرکز اصلى رشته الکترونیک روى مدار‌ها و بردهاى الکترونیکى و استفاده از قطعاتى چون خازن و ترازیستورهاست. این در حالى است که تمرکز اصلى رشته الکتروتکنیک بررسى و آنالیز مدارهاى مونتاژ بالا و کار با قطعاتى چون تابلوهاى برق و انواع کابل‌ها است.

فضاى آموزشى این رشته با مساحت 250 مترمربع، ظرفیت 110 دانش‌آموز و مجهز به 10 دستگاه تابلو برق و 8 استند آموزشى است.

اقدامات خیریه خانواده نراقی Naraghi family organization

کارگاه مکانیک هنرستان دکتر نراقی

بازار کار رشته مکانیک خودرو از جمله بازارهایى است که امروزه با پیشرفت فراوانى که تمامى کشورها در سراسر دنیا در صنعت خودروسازى داشته‌اند و هم چنین با افزایش شرکت‌هاى تولید قطعات خودرو، این صنعت دائما در حال گسترش است.

کارگاه مکانیک به مساحت 250 مترمربع، 6 دستگاه بدنه اصلى خودرو، 9 دستگاه استند آموزشى موتور و برق خودرو و 11 دستگاه آموزشى تعویض قطعات و عیب‌یابى در اختیار 145 دانش‌آموز این رشته قرار دارد.

تجهیز کارگاه‌ها

در سال تحصیلى 1401-1402 همچون سال‌هاى گذشته اقداماتى جهت تعمیر و تجهیز امکانات آموزشى کارگاه رشته الکترونیک صورت گرفت. هم‌چنین با رایزنى مدیریت هنرستان و نماینده بنیاد تعداد 10 دستگاه رایانه از طریق اداره آموزش و پرورش به این هنرستان اهدا شد. علاوه بر هزینه‌هاى دروس تخصصى، جهت حفظ زیباسازى و تعمیرات فضاى هنرستان در این مرحله انجام شد.

 

Mechanic workshop