خیریه دکتر مصطفی نراقی

درباره خیریه دکتر مصطفی نراقی بیشتر بدانیم

زنده یاد

دکتر مصطفی نراقی

بنیان‌گذار بنیاد خیریه نراقی

خانم فروردین طاهباز (نراقی)

موسس، مدیر و راهبر بنیاد دکتر مصطفی نراقی

خانم فروردین طاهباز (نراقی) سوم فروردین ماه سال 1315 در مشهد به دنیا آمد و پس از ازدواج با آقای دکتر مصطفی نراقی در سال ۱۳۳۸ به تهران مهاجرت کرد. وی یک عمر زندگی با رادمردی همچون دکتر نراقی را جان‌مایه تلاشی کرد به بلندای عمرِ خود، و ایستادگی کرد و خواست تا زیباییِ خاطره او را با رضایت قلب و آرامش انسان‌هایی پیوند بزند و اثر این نیکوکاری را در توانمندسازی و زندگی آنان ماندگار کند.

انگیزه‌های انسانی خانم طاهباز (نراقی) در سوگیری به عدالت آموزشی، در رگ و پیِ بنیاد دکتر نراقی پیداست و پیداست که او از تاسیس، تا برنامه‌ریزیِ تا هدایت و تا اثرگذاری همه جانبه، همه‌ی راه را با انگیزه‌های انسانی پیموده است تا امروز که درختان بنیاد دکتر مصطفی نراقی سایه افکنده‌اند. و تا فرداروز که مددجویان و یاری‌شدگان، نه نهال را می‌بینند، و نه سایه و نه باغبان را، اما باغ به جاست: باغِ سرکار خانم فروردین طاهباز (نراقی).

 

 بیانیه سرکار خانم نهاله نراقی درباره فعالیت‌های خیریه دکتر نراقی

خانواده بزرگ اکتوورکو بیش از 50 سال است که مسئولیت و وظایف اجتماعی را به عنوان بخشی جداناپذیر از هویت و مسیر تکامل خود برگزیده و در این راستا بیش از هرچیز به شناسایی نیازهای زندگی، آموزشی، درمانی هم‌وطنان پرداخته است. با تاسیس خیریه دکتر مصطفی نراقی Naraghi charity، تعهد اکتوورکو به درک مسئولیت های اجتماعی و پیمودن گام های هدفمند در راستای اهداف خیرخواهانه به نهایت متعالی خود رسید و هم اکنون ثمره بیش از 20 سال فعالیت این خیریه، در زمینه‌های خدمات آموزش کودکان، توانمندسازی افراد و ارتقای سلامت جامعه، امیدبخش ما برای پیمودن ادامه این مسیر است.

بنیاد خیریه دکتر مصطفی نراقی به عنوان یک سازمان حمایت کننده محرومان و نیازمندان جامعه در طول بیش از بیست سال فعالیت خود،در تلاش است تا با عنایت خداوند متعال و همراهی حامیان خیریه ،ریشه فقر وتنگدستی و اثرات زیان بار آن‌ها بر جامعه و خانواده را از بین ببرد.

تاریخچه تاسیس بنیاد خیریه دکتر مصطفی نراقی

عدالت آموزشى و دسترسى برابر به نظام توزیع منابع یکى از راهبردهای بنیادین بنیاد خیریه دکتر مصطفی نراقى (بنیانگذار شرکت داروسازی اکتوورکو) است که بنیان آن از سال 1376 خورشیدى به همت سرکار خانم فروردین طاهباز (نراقی) ، همسر زنده‌یاد دکتر نراقى گذاشته شد. زنده‌یاد دکتر مصطفی نراقى و همسر ایشان در سالیان متمادى فعالیت خویش، در کنار تامین و تولید محصولات سلامت محور، انگیزه‌ و مسئولیت اجتماعى خود در برابر مردم این سرزمین همواره مد نظر داشته‌اند. همین مهم سبب شد تا پس از درگذشت زنده‌یاد دکتر نراقى، همسر ایشان در اواسط دهه هفتاد خورشیدى تصمیم به ثبت یک نهاد قانونى جهت سازماندهى امور مربوطه گرفته و تلاش‌هاى بى‌وقفه ایشان طى یک دهه سرانجام منجر به ثبت «بنیاد خیریه دکتر مصطفی نراقى» به نام و یاد آن بزرگ در سال 1386 شد تا ضمن عمل به آرزوى آن زنده‌یاد بتواند با رهبرى و همراهى همسر و فرزندان ایشان به درختى پربار و سایه‌گستر تبدیل شده و بخشى از مسئولیت‌هاى خویش در برابر ملت بزرگ ایران را به انجام برساند.

سرکار خانم نهاله نراقی Nahaleh naraqi (عضو هیات امنای خیریه دکتر نراقی) خاطرنشان کرده‌اند: یکى از دلایل عدم دسترسى به آموزش، حاشیه نشینى و تداوم نابرابرى کودکان است. در کشورهاى در حال توسعه، کودکان به دلیل نابرابرى‌هاى ناشى از عدم توزیع عادلانه ثروت و امکانات، به آموزش‌هاى اولیه دسترسى ندارند. این کودکان خود را در حاشیه نظام آموزشى مى‌بینند و از یادگیرى آموزه‌هایى که براى رشد فکرى و اجتماعى آنها حیاتى است بهره‌اى نمى‌برند. عوامل مرتبط با فقر مانند بیکارى، بیمارى و بیسوادى والدین، خطر عدم موفقیت و ترك تحصیل کودکان و نوجوانان را چند برابر مى‌کند…

 

مجموعه فعالیت های خیریه دکتر نراقی به همت سرکار خانم نهاله نراقی

بنیاد خیریه دکتر مصطفی نراقى با هدف یارى رساندن به خانواده‌هاى نیازمند و همت خانواده محترم دکتر نراقی؛ طى ربع قرن فعالیت خویش، با گام نهادن در حوزه آموزش، تلاش مى‌کند تبعیض آموزشى بین کودکانى که از نظر اقتصادى محروم هستند و اقشار توانمند را کاهش دهد.

 

فعالیت های آموزشی خیریه دکتر نراقی

در راستاى نیل به هدف رفع تبعیض آموزشى، بنیاد دکتر نراقی با اهتمام سرکار خانم نهاله نراقی (عضو هیات امنای موسسه خیریه دکتر نراقی Naraghi charity) به ساخت چهار مدرسه در مناطق محروم دو استان خراسان رضوى و البرز شده است. با این رویکرد، آگاه‌سازى درخصوص اهمیت آموزش و ایجاد محیط مناسب براى تحصیل دانش‌آموزان، این بنیاد اقدام به ساخت مجموعه‌اى متشکل از سه مقطع ابتدایى، متوسطه و هنرستان واقع در مشهد و یک هنرستان فنى و حرفه‌اى پسرانه واقع در کرج کرده است.

همچنین یک واحد پودمان علمى و کاربردى در سراى سالمندان کهریزك تاسیس شد که این مرکز با بهره‌گیرى از استادان آموزش دیده؛ حمایت تحصیلى و فرصت‌هایى براى پیشرفت تحصیلى و شغلى بیش از دو هزار نفر از افراد جامعه را فراهم آورده است.

اقدامات صورت گرفته در راستاى فعالیت‌هاى تحصیلى خیریه دکتر مصطفی نراقى را مى‌توان به بخش‌هاى زیر تقسیم کرد:

  • ساخت و تجهیز سراى سالمندان دکتر مصطفی نراقى واقع در کهریزك و تغییر کاربرى به واحد پودمان علمى کاربردى تاکنون
  • ساخت و تجهیز مجتمع آموزشى دکتر مصطفی نراقى شامل ابتدایى، متوسطه اول و هنرستان دخترانه در رشته‌هاى خیاطى، سراجى و گرافیک با سی باب کلاس آموزشى و ده کارگاه فنى وحدود هزار دانش‌آموز تاکنون
  • ساخت و تجهیز هنرستان پسرانه دکتر مصطفی نراقى واقع در یکى از مناطق محروم کرج با بیش از 600 مترمربع کارگاه آموزشى شامل دو سالن مدرسه دکتر مصطفی نراقى براى تدریس در رشته‌هاى الکترونیک و کامپیوتر، و سالن پاپلى خلعتبرى براى تدریس رشته‌هاى مکانیک و الکتروتکنیک، دوازده کلاس با ظرفیت تحصیل 420 دانش‌آموز تا کنون
  • کمک هزینه تحصیلى دانش‌آموزان مستعد
  • کمک هزینه تسهیلات دانشگاهى براى دانشجویان با استعداد مراکز دولتى
  • هزینه‌هاى ثبت نام، لباس فرم، بیمه و همچنین هزینه کمک به مدرسه کلیه دانش‌آموزان تحت پوشش
  • هزینه خرید نوشت افزار جهت دانش‌آموزان مقاطع بالا

فعالیت‌های رفاهی خیریه دکتر نراقی

در تکمیل زنجیره خدمات رفاهى براى این عزیزان، اقداماتى نیز در جهت تامین معاش، تهیه مایحتاج ازدواج و کمک هزینه‌هاى درمان در دستور کار این بنیاد قرار دارد. این اقدامات شامل بخش‌هاى زیر است:

  • کمک هزینه معاش جهت تامین هزینه‌هاى روزمره
  • تهیه لوازم ضرورى منزل براى حدود 200 خانواده شامل: گاز، بخارى، یخچال، فرش، ظروف آشپزخانه، پنکه، پتو و…
  • تهیه و اهدا بیش از 200 سرى جهیزیه طبق نیاز زوجهای جوان
  • پرداخت هزینه درمانى شامل: معرفى به پزشک مرتبط و پرداخت هزینه‌هاى تشخیص و درمان، پرداخت هزینه عمل‌هاى جراحى با ارائه کامل تمامى خدمات از جمله: پرداخت هزینه انتقال بیمار به شهر مرکز درمان در صورت لزوم، پرداخت کلیه هزینه‌هاى بیمارستانى از زمان پذیرش بیماران تا ترخیص و همچنین تامین محل اسکان همراه بیمار تاکنون براى بیش از 300 نفر .

 

فعالیت‌های درمانی و محیط زیست

بنیاد خیریه دکتر مصطفی نراقى با همراهى شرکت غذایى و بهداشتى آماده لذیذ و شرکت دارویى اکتوور گامى فراتر در جهت رفاه حال نیازمندان کشورمان در مقابله با آسیب‌هاى ناشى از بلایاى طبیعى و بیمارى‌ها، همیارى با ورزشکاران و همچنین حفظ و حراست محیط زیست این مرز و بوم پرداخته است. این فعالیت‌ها شامل اقدامات زیر است:

  • حضور در مناطق آسیب دیده ناشى از حوادث و بلایاى طبیعى اعم از سیل و زلزله در مناطق محروم کشور شامل: اعزام نیروى متخصص درمانى، ارائه دارو، اهدا مواد غذایى متناسب، اهدا پتو و لباس گرم، نوشت‌افزار و همچنین اسباب بازى ویژه کودکان.
  • امدادرسانى به مناطق آسیب دیده ناشى از زلزله در کشور سوریه شامل: ارسال پتو و وسایل گرمایشى، اقلام دارویى، تجهیزات پزشکى و مواد غذایى براى زلزله زدگان سوریه.
  • تهیه محلول ضدعفونى، لباس حفاظت شخصى و توزیع در مراکز درمانى و بیمارستان‌ها
  • تهیه و اهدا مواد خوراکى، امکانات آموزشى، ملزومات پزشکى و دارویى، و کمک‌هاى نقدى به سایر سازمان‌ها و موسسات خیریه.
  • تجهیز داروخانه تیم ملى کشتى شامل دارو و مکمل‌هاى مورد نیاز و همچنین تجهیزات درمانى و فیزیوتراپى این مجموعه.
  • حمایت از محیط‌بانان حیات وحش میانکاله
  • پاک‌سازى مکان‌هاى عمومى شامل: پاک‌سازى ارتفاعات شمشک و دربند سر، پاک‌سازى دشت شقایق پلور و…

 

مجموعه آموزشى زنده‌یاد دکتر مصطفی نراقى

تحقق هدف والای عدالت آموزشی بی شک قلب تپنده خیریه دکتر نراقی است و سرکار خانم نهاله نراقی با اهتمام و کوشش بسیار، گام هایی پرتوان و موثر در راستاى افزایش عدالت آموزشى و رفاهى اقشار کم توان جامعه، پیموده اند. این بنیاد با همیاری شرکت اکتوورکو اقدام به تاسیس و تجهیز مراکز آموزشى در مناطق محروم زیر کرد که مشروح آن به شرح زیر است:

  • تاسیس مدرسه ابتدایى دخترانه ربابه طاهباز واقع در مشهد 1377
  • تاسیس سراى فرهنگى آموزشى دکتر مصطفی نراقى واقع در سراى سالمندان کهریزك 1377
  • تاسیس هنرستان پسرانه دکتر مصطفی نراقى واقع در کرج در چهار رشته مکانیک، الکترونیک، الکتروتکنیک و کامپیوتر 1381
  • تجهیز فضا جهت تغییر کاربرى ابتدایى ربابه طاهباز به هنرستان دخترانه در چهار رشته خیاطى، سراجى و گرافیک
  • تاسیس مقطع ابتدایی دخترانه فروردین طاهباز واقع در مشهد 1397
  • تاسیس مقطع متوسطه اول دخترانه باقر طاهباز واقع در مشهد 1397
  • تجهیز جهت تغییر کاربرى سراى سالمندان کهریزك به مرکز پودمانى علمى کاربردى در دو مقطع کاردانى و کارشناسى 1400

 

گزارش فعالیت‌های ما را بررسی کنید!

با افتخار و سربلندی، ما از تمامی فعالیت‌های خود در طی سال های اخیر، گزارشی شفاف و واضح ارائه می‌دهیم تا با همدلی و گرمای محبت شما، روز به روز در مسیر رسیدن به اهداف و رسالت اجتماعی خود، قوی‌تر و مصمم‌تر گام برداریم. در تمام سال‌های فعالیت شرکت دارویی اکتوورکو با همت و حمایت شما، ما توانستیم به اهداف اجتماعی خود نزدیک‌تر شویم و تاثیر بیشتری در بهبود کیفیت زندگی هم وطنان خود داشته باشیم.

در طول این سال، موفق به اجرای پروژه‌های مختلف در زمینه‌های آموزش، درمان، حمایت اجتماعی و محیط زیست بودیم که بدون حمایت معنوی شما امکان‌پذیر نبود. شما همراهان ارجمند می‌توانید گزیده‌ای از فعالیت های خیریه دکتر نراقی به کوشش و اهتمام سرکار خانم فروردین طاهباز(نراقی) و سرکار خانم نهاله نراقی در این وبسایت بررسی کنید.

 

در این مسیر همگام و همراه ما هستید!

شما می‌توانید با دیدن و تهیه محصولاتی که توسط کودکان و نوجوانان تحت پوشش خیریه نراقی Naraghi Charity، تولید شده‌اند، از آن‌ها حمایت کنید. این کودکان و نوجوانان، با استفاده از استعداد و خلاقیت خود، محصولات متنوعی را در زمینه‌های مختلف ساخته‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را در این صفحه مشاهده کنید.

با حمایت و تهیه این دست‌سازه‌ها، شما نه تنها به خودتان و عزیزانتان لذت می‌بخشید، بلکه به کودکان و نوجوانانی که نیاز به حمایت و رشد دارند، کمک می‌کنید. همچنین، به این جوانان شایسته و توانا، اعتماد به نفس و امید به آینده می‌دهید ومشوقی برای پرورش استعداد و خلاقیت آن‌ها می‌شوید.

شماره تماس جهت تهیه محصولات : 09100539180