خیریه دکتر مصطفی نراقی

تاسیس هنرستان دخترانه ربابه طاهباز به کوشش بنیاد خیریه نراقی

تاسیس هنرستان به کوشش بنیاد خیریه دکتر نراقی Dr Naraghi Charity educational programs

پس از مشورت‌هاى بسیار و همکارى آموزش و پرورش منطقه شش مشهد، سرانجام در سال 1383 بنیاد خیریه دکتر مصطفی نراقى با کوشش سرکار خانم نهاله نراقی و سایر اعضای محترم خانواده دکتر نراقی موفق به دریافت مجوز قانونى تغییر کاربرى مقطع ابتدایى به هنرستان دخترانه شد. با توجه به شرایط معیشتى دانش‌آموزان دختر این منطقه و بررسى نیاز‌هاى شغلى ایشان، هنرستان فعالیت خود را در سه رشته آموزشى گرافیک، خیاطى و چرم‌دوزى، سراجى آغاز کرد که این مدرسه جهت رفاه دانش‌آموزان به صورت کامل تکمیل و تجهیز شد.

naraghi family SCHOOL BUILDING PROGRAM

 

کارگاه خیاطى هنرستان دخترانه ربابه طاهباز

با توجه به اهمیت بالاى پوشاك در جامعه و در نظر گرفتن وضعیت ضعیف مالى قشر ساکن در ناحیه، این مجموعه به منظور آموزش تولید، درآمدزایى و در نهایت خودکفایى دانش‌آموزان، اقدام به راه‌اندازى رشته خیاطى کرد.

این مرکز آموزشى مجهز به دو کارگاه خیاطى با ظرفیت آموزش 70 دانش‌آموز، هفت چرخ خیاطى صنعتى، 18 چرخ خیاطى ساده و چهار چرخ خیاطى سردوز است.

 

کارگاه سراجى هنرستان دخترانه طاهباز

در راستاى تحقق هدف آموزش تولید، درآمدزایى و خودکفایى دانش‌آموزان این مرکز آموزشى رشته سراجى را، شامل 3 کارگاه فعال که مجهز به 8 چرخ سراجى با ظرفیت 50 دانش‌آموز راه‌اندازى کرد.

لازم به ذکر است محصولات تولیدى این گروه آموزشى در نمایشگاه‌هاى داخلى آموزش و پرورش به نمایش درآمد و با استقبال زیادى از سوى بازدیدکنندگان روبرو شد. امید است در سال‌هاى آتى بتوانند بخشى از بازار تولید داخل را از پاسخگو باشند.

 

کارگاه گرافیک هنرستان ربابه طاهباز

موقعیت شغلى طراح گرافیک یکى از مشاغل پرکاربرد و پرتقاضا در ایران و دنیا به حساب مى‌آید و تقریبا هیچ شرکت یا سازمانى نیست که براى انجام پروژه‌هاى تبلیغاتى و هنرى خود به یک یا چند گرافیست نیاز نداشته باشد.

در همین راستا این مرکز آموزشى رشته گرافیک را با تجهیز 3 کارگاه، 30 دستگاه رایانه و با ظرفیت آموزشى 90 دانش‌آموز ایجاد کرد.

در سال تحصیلى، 98-97 مدرسه ابتدایى فروردین طاهباز با مساحت 2500 مترمربع و 600 مترمربع بنا در 2 طبقه، با هدف رشد، تربیت و تکوین شخصیت دانش‌آموزان دختر ساکن یکى از مناطق محروم مشهد تاسیس شد. هم اکنون بیش از 400 دانش‌آموز در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

برگزارى اردوهاى علمى، کارگاه نقاشى، جشن‌هاى مختلف مانند یلدا و جشن تکلیف؛ هم چنین اردوهاى تفریحى، این مدرسه را به محیطى دوست داشتنى براى همه کودکان دوره ابتدایى تبدیل کرده است. این مقطع شامل 6 پایه اول تا ششم ابتدایى و هر پایه داراى دو کلاس آموزشى با ظرفیت 35 نفر است.